Generation Wealth – Forgyldt hamsterhjul på Louisiana

Udstilling på Louisiana, Lauren Greenfield, Generation Wealth
Lauren Greenfield: “Overforbruget er ikke bæredygtigt. Det skader klimaet, og det er heller ikke bæredygtigt for os selv som mennesker og det fællesskab, vi har”

Frem til 3. marts 2020 danner Kunstmuseet Louisiana rammen om den dokumentariske udstilling “Generation Wealth”. På udstillingen dokumenter den amerikanske antropolog, fotojournalist og filmdokumentarist Lauren Greenfield de seneste årtiers vilde forbrugsræs. En verden hvor penge, bling, Botox og antallet af følgere på de sociale medier blev synonymt med succes. Udgangspunktet er hendes egne oplevelser fra hun gik i High school i Los Angeles og nogle årtier frem. Omdrejningspunktet er de hule værdier som stræben efter skønhed og rigdom, der næppe har bragte en indre lykke med sig. Udstillingen viser både opturen og nedturen ved den hurtige materialle rigdom og det overfladiske liv med fokus på krop og ungdom.

Generation Wealth - Udstilling på Louisiana
Udstillingen handler bl.a. om kendiskulturen og det omsiggribende fænomen med status baseret på fremtoning og selvfremstilling.

Storkapitalens overtagelse af den amerikanske drøm

Ideen til udstillingen opstod da finanskrisen var på sit højeste, hvor Lauren Greenfield begyndte at tænke over de hundredevis af historier hun havde fotograferet siden begyndelsen af 1990érne. Hun havde netop afsluttet filmen Dronningen af Versailles (fremragende film som kan ses gratis på Filmstriben) og kunne pludselig se, at emner så forskellige som materialisme, berømthed, forbrugerisme, eksporten af disse værdier til andre lande, kropsfokusering og mediernes fremstilling af kvindekroppen var forbundet og sammen fortalte de en større historie om, hvordan vores kultur har forandret sig.

Lauren Greenfiled gik igang med at dokumentere at den amerikanske drøm, om at blive velhavende, havde ændret sig fra at man arbejdede hårdt, var ydmyg og social bevidst til at penge og berømmelse blev en værdi i sig selv. Det er ikke noget nyt, at den amerikanske drøm har materialistiske elementer. At købe hus og konkurrere med sine “naboer” har altid været centralt, men  – det nye – i følge Greenfield – er at man de sidste 25 år har tilbragt mere tid i selskab med TV-personligheder end med ens virkelige “naboer”, som f.eks. Kardashian-familien. For en stor del af middelklassen er fokus gået fra uddannelse og en vis diskretion til bling-bling, kendiskultur, grådighed og narcissisme.

Generation Wealth - Udstilling på Louisiana af fotografen Lauren Greenfield
Lauren Greenfield:”Uanset for meget vi har lyst til at sige “Det her er ikke os”, så holder billederne et spejl op foran os”

En halv million billeder

Lauren Greenfield har, sammen med en kurator, været igennem et større sorteringsarbejde for at skabe den udstilling, som lige nu kan/bør ses på Louisiana: de gennemgik omkring 500.000 billeder og scannede cirka 10.000 billeder. Mens de arbejdede på udstillingen og bogen, der understøtter udstillingen, opstod ideen om også at lave en film til projektet. Hele projektet med at udvælge billeder til udstillingen, lave bogen og filmen endte med at tage seks år.

Filmen med samme navn som udstillingen, Generation Wealth, kan klart anbefales. Den vises løbende på Louisiana, men jeg vil anbefale dig at se den i ro og mag hjemme, hvor den gratis kan streames fra Filmstriben. I filmen træder instruktøren ud af den observerende rolle. Hun er både med som stemme og foran kameraet. Jeg synes særlig hendes forhold til sin mor – og familiens mønstre, der gentager sig, var yderst interessant. Hatten af for den ærlighed – selvom det måske fremstår overfladisk, så ligger der meget i det usagte (eller morens skjold bag sit grin) mellem mor og datter.

Louisiana, Lauren Greenfield, Generation Wealth
Alt kan sælges for at få adgang til luksus – også ens egen krop, som kan pumpes med silikone, botox og steroider for at maksimere prisen på den. Her Secret Monii, stripper I Magic City. Tjente næsten 130.000 kroner i løbet af den første uge på klubben. Den enlige mor til to måtte tidligere have to jobs for at tjene til dagen og vejen.

Generation Wealth i et forgyldt hamsterhjul

I sit arbejde ledte Lauren Greenfield efter noget, som folk fra vidt forskellige baggrunde havde tilfælles. Her fandt hun at den ene procent af virkelig rige er afgørende, fordi det er billederne af dem, der påvirker os andre, som får os til at føle os mindre værd samtidig med vi stræber efter at ligne den ene forgyldte procent og få dét de har. Hun siger bl.a.

“Undersøgelser viser, at jo mere luksus og velstand, man ser i fjernsynet, desto mere normalt synes man, det er, og at man selv burde have det samme. Og på den måde opstår der en kløft mellem det, for vil have, og det, de har råd til.”

Og her kommer optakten til finanskrisen ind. Middelklassen tog alt for risikable lån for at købe større huse og endnu mere luksus. Bankerne lånte villigt penge ud til billige renter, men så faldt ejendomspriserne, og mange i den luksushungrende middelklasse måtte sætte deres huse på tvangsauktion. Her stod Lauren Greenfield også klar med sit kamera.

“Jeg tror, at det, man får ud af det, er, at den uendelige jagt på mere og mere, et slags forgyldt hamsterhjul, er en så væsentlig del af vores hverdagsliv, man samtidig er det åbenlyst, at vi ikke bliver lykkelige eller tilfredse af det”

Udstilling på Louisiana, Lauren Greenfield, Generation Wealth
Suzanne Rogers fik lavet husets vinkælder om til et gigantisk skoskab. Hun har 200 par sko – og her er støvlerne ikke talt med. Hendes hus er indrettet efter en fiktiv figur fra en film.

Fotografier og tekst med lige stor vægt

Giv dig god tid til at fordøje både billeder og tekst. Teksterne stammer fra samtaler med de involverede parter på billederne. Nogle af menneskerne ser man med årtiers mellemrum, hvilket virker stærkt. Lauren Greenfield har gennem årene beskæftiget sig med emner som overforbrug, seksuel kapital, bling, prinsessedrømme, spiseforstyrrelser, plastikkirurgi og celebritykultur. Alt dette flettes sammen med historien op til finanskrisen – og ofrene for finanskrisen – og de griske mennesker, der var med til at forårsage krisen. Billeder og fortællinger, som gør stort indtryk.

Man er ikke i tvivl om, at Greenfields ønske med udstillingen Generation Wealth er at fastslå, at den evige jagt i det forgyldte hamsterhjul ofte er en væsentlig del af vores hverdagsliv, men samtidig er det åbenlyst, at vi ikke bliver lykkelige eller tilfredse af det. Men vigtigt er også, at vi måske ikke har lært af finanskrisen og vi alt for nemt kan lade os forblænde igen, så måske er stræben efter rigdom, berømmelse, skønhed og ungdom ikke et mål, men en afhængighed. På tværs af socialgrupper.

Generation Wealth, Lauren Greenfield
Alt er til salg i den verden, Greenfield dokumenterer. Selv barndommen

Giv dig tid – der skal læses en del

Jeg kan bedst lide at gå udstillinger igennem alene. Og denne udstilling var i høj grad een, som man tager alene p.g.a. der er en del læsestof undervejs. Til gengæld nød jeg, at min datter så den samtidig med mig for den er suveræn at samtale om – og derefter så vi filmen. Min anbefaling er at tage en eller flere med til Louisiana for samtalerne fortsætter længe efter man har forladt museet.

Udstillingen “Generation Wealth” er ikke æstetisk oplevelse m.h.t. fotografierne. Langt fra. Man går udstillingen igennem for at få Lauren Greenfields dokumentation af dybden i det overfladiske. Udstillingen lader os bl.a. kigge med ind bag den nye amerikanske drøms storhed og fald – bag finanskrisens blodige spor på Island eller i England, til Kina, hvor nyrige kinesere bliver undervist i at udtale Louis Vuitton på den helt rigtige måde, børne-realitystjerner, ufattelig rigdom og masser af selvpromovering. Billederne kan godt alene sætte tankerne i gang, men det er helt klart teksterne sammen med billederne, der gør udstillingen seværdig.

Så afsted til Louisiana – og hvis dette ikke kan lade sig gøre, så kig ind på Filmstriben og se filmen. Eftersom dette indlæg kommer lige op til vinterferien minder jeg  om, at entreen er gratis for børn og unge op til 18 år.

Louisiana – Museum of Modern Art – Gl. Strandvej 13 – 3050 Humlebæk.

Filmstriben – 3 gratis film om ugen via dit lånerkort til biblioteket. NB: har netop hertil morgen læst, at Filmstriben lukker i København p.g.a. for få brugere!!! Virkelig synd idet der ligger mange gode film og dokumentarer helt gratis. Vi andre, udenfor København, må sørge for at bakke op om tjenesten. Jeg er ihvertfald glad for den.

Louisiana, Generation Wealth, Lauren Greenfield

 

Tilmeld nyhedsbrev

Få nyheder fra bloggen sendt direkte til din indbakke.

Ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev, accepterer du, at jeg må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig mit nyhedsbrev igen. Læs min cookie- og privatlivspolitik her.

2 Comments

  1. 9. februar 2020 / 10:12

    Det er en fantastisk og samtidig rædselsfuld udstilling. Netop fordi den afspejler det liv, vi ubevidst/bevidst stræber efter eller lever i. Jeg har set den flere gange nu, og bliver faktisk så trist hver gang. Det giver virkelig stof til eftertanke.

    Kendte ikke til Filmstriben… den vil jeg fremover støtte op om for fuld kraft.

    /Janet

    • Lone Haaning
      Forfatter
      28. februar 2020 / 13:04

      Altså, Fru. Livsmoden 😉 Jeg havde sket ikke set din besked. Jeg er helt enig med dig – og har også set den flere gang – og for hver gang gør den faktisk et ekstra indtryk. Læste forleden at lukningen af Filmstriben i Københavns Kommune er baseret på forkerte tal. Man kan håbe, at de åbner den igen pga de mange gode film, som ellers ikke er tilgængelig andre steder. KH Lone

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.